streda 6. júna 2012

PÁRANCE




K receptu. Tento recept sa varieval v našom regióne v regióne Bansko- Šťiavnickom, veľmi dávno. Má niečo cez sto rokov. V našej, dnes obci, kedysi dedine bol spolok žien ktoré si založili kurz varenia a pečenia. Písal sa rok 1934. Navzájom si radili, mladšie učili a vymieňali svoje recepty. Varili na svadby, krsty a iné príležitosti. Žili tu zväčša roľníci , baníci aj drevorubači. Ťažko pracujúci. Tento recept sa možno zdá nezdraví ale je sýty. V tom období často varený aj v inej podobe. Podával sa aj s podmaslím, keď bol tvaroh tak sa pridal na párance a boli tvarohové s podmaslím. Po čase by som rada pridala na môj blog stránku Recepty našich predkov. Len ich musím zozbierať. A tento je jeden z nich. Pridávam aj fotku  spolku Kurzu varenia.





SUROVINY :
Cesto :
1 kg polohrubá múka
letná voda, soľ 1 PL
zemiaky
slanina
cibuľa
bravčová masť


Postup :
Do misky dáme polohrubú múku, zalejeme vodou a osolíme.

Vypracujeme hladké cesto, musí byť dobre vymiesené. Ja som si na začiatku pomohla mixérom. Cesto treba miesiť aspoň 10 min. Z cesta urobíme valec, krájame, urobíme šúľanec a pokrájame ho na menšie kúsky.
V prstoch rozťaháme.





A môžeme párať J. Napárané dávame  variť do slanej, vriacej vody. Nepárame nad hrncom vody! Začalo by sa nám cesto lepiť na prsty .


Je len na vás aké dlhé napárate každý podľa svojej chuti. Varíme tak 2 min.
Sitkom vyberieme a dáme do misky. Pridáme trošku bravčovej masti aby sa nám nezlepili.



Zemiaky dobre umyjeme, najlepšie čo najmenšie ja som už nemala tak som si očistila pod vodou väčšie a potom som ich prekrajovala. Nešúpeme! Pekáč trochu pomastíme bravčovou masťou a na to dáme zemiačiky osolíme. A šup do rúry, upečieme.


Cibuľku nakrájame na drobno. A na masti popražíme do zlata. Slaninku tiež nakrájame na kocky a na trošku masti popražíme nie spolu s cibuľkou!


Nakoniec všetko spolu zamiešame. A dobrota je hotová. Poniektoré zručné kuchárky cesto nekrájali, Urobili dlhý šúľanec, prehodili cez plece a párali. Takto som to zatiaľ neskúšala J, zvyknem si cesto nakrájať, viac v prstoch nacapkať a potom rýchlejšie ide páranie. 2 min. je krátka doba aby sa nám nerozvarili.

Vyskúšané aj na Vareche od Luss44



8 komentárov:

  1. Velmi zajímavý recept,a též zajímavé čtení.Mám také sklony k těmto starým rodinným receptům, jsou to poklady, které nesmi být zapomenuty...:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Sonia máš pravdu ,nemali by sme zabúdať na našich predkov ani na ich ťažký život . :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. my do cesta pridávame ocot..a robíme to s bryndzou)))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. a ja som to jedla už aj s tvarohom....bolo to výborné..:-)

    OdpovedaťOdstrániť