sobota 11. augusta 2012

ŠIŠKY S JAHODOVOU PENOU




 Fašiangy každoročne trvajú od Troch kráľov do Popolcovej stredy. Na Slovensku sa od dávnej minulosti spájali s veselosťou, ľudovými zábavami, hrami, karnevalom a prekáračkami. V ostatných desaťročiach sú však ľudové zvyky na ústupe a väčšiu tradíciu získavajú plesy a bály.



Termín fašiangov je pohyblivý, riadi sa Veľkou nocou, ktorej predchádza 40-dňový pôst. Ten v 4. storočí zaviedla cirkev, aby zabránila pohanským zvykom.



Tradícia fašiangových zvykov siaha do dávnej minulosti slovanských pohanských predkov. Zlučuje v sebe mnoho obyčajov, ktoré súviseli pravdepodobne s vyháňaním zimy, smrti a príchodom jari.



Fašiangové radovánky majú v rôznych oblastiach Slovenska iný zvykový charakter. Podstatou sú však veselice, maškarády, tance za dobrú úrodu, nahováračky. Neodmysliteľným doplnkom fašiangov je hojnosť dobrého jedla a nápojov. Tradične sa v domácnostiach ponúka vyprážané pečivo, ako sú  fánky - niekde nazývané i krapne alebo pampúchy a šišky.




Tieto šišky nám robievala moja starká,,,,od nej mám aj recept . Vždy keď ich robím vynorí sa mi v pamäti ako stojí nad sporákom a vypražané šišky ukladá do vajlinga ,,,,robievala ich veľa :-) nič iné jej aj nezostávalo keď nás bolo ako hadov :-)) .



 SUROVINY :

500 g polohrubej múky
5 g sušeného droždia
40 g kryštálového cukru
1 žĺtok
2 dl mlieka vlažné
štipka soli

PENA :
bielka z 2 vajec
100 g kryštálového cukru
3 polievkové lyžice jahodového džemu

POSTUP :

Pripravíme si kvások, mlieko vlažné,droždie, cukor, soľ, za lyžicu múky, zamiešame a necháme kysnúť na teplom mieste.Keď je dostatočne vykysnutý pridáme ho do múky. Ďalej pridáme žĺtok a prilejeme letné mlieko, podľa potreby aby bolo cesto dostatočne husté. Veľa záleží od múky niektorá pohltí viac mlieka čiže môže byť 2 alebo 2,5 až 3 dl.



Vypracujeme cesto a dáme kysnúť na teplé miesto. Ja zvyknem cesto najskôr mixérom a potom ešte rukou. Vypracované cesto dáme kysnúť na teplé miesto...tak 3/4 -1 hodinu. 
 Cesto rozvaľkáme na pomúčenej doske a vykrajujeme šišky. Necháme ich ešte tak 15 min kysnúť zakryté utierkou. Pred tým ako ich budeme vkladať do rozpáleného oleja urobíme v strede dierku prstom.
A môžeme vyprážať.




Zatiaľ až nám cesto vykysne urobíme si jahodovú penu. 
Bielka vyšľaháme c cukrom.Pridáme džem.





Dobre vyšľahané dáme nad paru a tam ešte aspoň 15 min šľaháme šľahačom ,,pena nám začne hustnúť a lepiť sa na okraj hrnca,tak vtedy je už pena urobená.                           




A môžeme mlsať :-)








34 komentárov:

  1. wow, máš ich nádherné a aké nadýchané, chválim! :-)....a veru, od starkej sú všetky receptíky vzácne :-))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jarka to je mňamka, krásne ako všetko od Vás, zajtra vyskúšam, dobrý nápad so snehom, ja som doteraz robievala sneh, ale som ho nevarila, behom hodiny už bol nepoužívateľný, fantastický blog. Každý deň sa vytešujem keď som u Vás. Marylan

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som poctená Marylan ,,,veľmi pekne ďakujem za pochvalu a teší ma že inšpirujem a ešte viac že sa cítiš na mojom blogu fajn ,,,,potešila si ma :-))

      Odstrániť
  3. Dnes som vyskúšala recept na pečené buchty, fantasticky sa vydarili. Je to recept na jednotku. Každému vrelo odporúčam, recepty sú spracované výstižne, pochopí aj začiatočníčka, sú cenovo prístupné, výborné, je radost tu surfovať. Krásny blog, som rada , že som Vás objavila. Ďakujem za úžasné recepty a veľa úspechov do ďalšieho blogovania. Zdena

    OdpovedaťOdstrániť
  4. ďakujem :-) ,potešila ste ma a som veľmi rada že chutilo :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. ˇŠišky sa podarili, boli ľahulinké , konečne nie ťažké a v strede neprepečené. A s tým snehom to bola poradá. Deti si prišli na svoje. Ďakujem pekne, doporučujem vyskúšať. Blanka

    OdpovedaťOdstrániť
  6. :-))) veľmi si ma potešila :-)) som rada že chutilo ,,,,aj tie moje sa nevedeli dooblizovať

    OdpovedaťOdstrániť
  7. šišky na zjedenie...vyskúšam aj tvoj recept a aké pekné čiapočky si im dala...:)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem Evička :-) deti len tie čiapočky oblizovali :-)) a až nebolo čo olizovať až potom sa pustili do šišiek :-))

      Odstrániť
  8. Tie tvoje vyzeraju krasne ;-)...ja som dnes robila prvykrat a vybrala som si tvoj recept. Skoda ze neboli take nadychane, ale nevadi snad nabuduce... ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To ma mrzí, niekde si musela urobiť chybu. Možno málo vymiesené cesto alebo málo nakysnuté ?

      Odstrániť
  9. zarobila som na cesto, ale to cesto je niake moc tuhe ( tvrde ) a po hodine nie ani badat pomaly, ze kysne.... :(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A dostatočne si ho vymiesila? cesto dobre vypracované by sa nemalo lepiť. To je najčastejšia chyba zle vymiesené cesto a ak sa ti zdá moc tuhé treba zriediť letným mliekom. Ja tento recept robievam už desaťročia a ešte som nemala problém.

      Odstrániť
  10. Vyzera to velmi dobre ! Teraz som to skusala robit, no podarili sa mi obrie kusy :D ale chutovo su mnam ! akurat teda aby boli taketo krasne,gulate, mensie, rada by som vedela, aku ma mat hrubku cesto po rozvalkani ? Kolko asi ks Vam vyslo z tejto davky muky ? mne zmizli aj tie jamky, sisky sa mi skor vyduli pri vyprazani, viete mi nejako prosim poradit ? dakujem, krasny den :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rada....cesto vyvaľkaj na hrúbku 1 cm, vykrajujem pohárikom s priemerom 5 cm. Jamku, teda dierku urob prstom tak, že môžeš urobiť aj dierku. Aj ja som sa naučila vypracovať správne cesto ako vyvaľkať.... až časom, čím viac som skúšala viac som sa naučila. Koľko kusov ? tak to už nenapíšem, všetko záleží od hrúbky vyvaľkania a veľkosti vykrajovátka. Prajem veľa šťastia, na budúce budú na 1 * :-).

      Odstrániť
  11. boli naozaj užasne jemne a nadýchane,len taky šupot...mnan

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ingrid som veľmi rada že som do tvojej kuchyne pridala recept čo sa vydaril a chutil :-) verím že neostaneš len pri šiškách a skúsiš aj iné recepty. Ďakujem, veľmi si to vážim ♥ ♥ ♥

      Odstrániť
  12. No a keby si do cesta pridala pol deci rumu tak nemusia ani na servitku a budu este nadychanejsie a ľahsie. ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za radu :-) vyskúšam tajomná neznáma :D

      Odstrániť
  13. Dnes vyskúšané, krásne nadýchané, malá ich jedla ako keby sme ich mali za vagón a stále nemala dosť. Výborné chválim a ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Michal som veľmi rada že Vám doma chutilo :-) dúfam že nezostane len pri tomto recepte.....ďakujem .

      Odstrániť
    2. Ja si určite myslím že nie, k tomuto sa stále vraciam a vraciam a vždy budem keď u nás doma padne chuť na šišky :)

      Odstrániť
  14. Skúsil som. Jedny sú šišky druhé guľky. Prečo? Ťažko sa mi prilievalo mlieka 2, 2,5 až 3 dl, keď neviem konzistenciu cesta.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ťažko je popísať aké má byť cesto ...polovláčne :-) asi tak. Vieš aké to je cesto?....keď často nepečieš, tak asi nevieš. Jedny šišky druhé guľky, ako si vykrojenú šišku v rukách vypracuješ (dierka v strede) taká sa ti vypraží. Tak že sa ti nevydarili?

      Odstrániť
    2. To som nepovedal, že sa nevydarili, ale šišky som ešte nerobil. Viacej robím zákusky a torty

      Odstrániť
    3. ?????tak robil si ich či nerobil??? píšeš ....skúsil som jedny sú šišky druhé guľky....a nakoniec napíšeš že šišky si nerobil :-)

      Odstrániť
  15. Včera som prvý krát v živote nabrala odvahu, našla Váš recept a výsledok = jedna fantázia !!!!!!!!!!! veľmi pekne ďakujem za krásny receptík...a vyskúšam aj ostatné =D

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Včera som sa prvý krát rozhodla urobiť doma šišky, navarím aj z ničoho, ale kysnuté cesto bolo pre mňa veľkou neznámou...náhodu som narazila na Váš blog, vyskúšala robiť šišky podľa Vášho receptu a výsledok FANTÁZIA!!!!!!!!!!!! ĎAKUJEME =D =D =D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Simonka som veľmi rada že sa šišky vydarili a do tvojej kuchyne som mala tú česť podať recept k plnej spokojnosti :-) Ďakujem, potešila ste ma....pekný víkend prajem.

      Odstrániť